Československý obrněný plamenomet
Přidáno: 28. 6. 2016 10:39:14 Počet shlédnutí: 4900
28 Červen 2016
Jedním z posledních československých nezávislých tanků byl PM1 Flamethrower tank. Jednalo se o obrněný plamenomet postavený na podvozku stíhače tanků Hetzer vyráběného za druhé světové války v Československu a to zejména ve Škodových závodech v Plzni a ČKD .
V roce 1946 armáda požadovala obrněné vozidlo, které bude používat plamenomet jako vedlejší zbraň. Krátce poté štáb opustil od plamenometu jako sekundární zbraně a měl se stát zbraní hlavní. Již roku 1948 bylo rozhodnuto že ST-I tanky mají být přestavěné jako plamenometné tanky. Volba padla na Jagdpanzer 38T (Hetzer), které se v Československu vyráběly a také zde po válce nějaké zůstaly. Byly předělané i válečné kusy či pozůstatky z válečné výroby.
V roce 1948 začala Škoda Plzeň s opravami prvních 30 kusů Hetzerů a předávala je do ČKD, kde probíhala jejich přestavba na plamenomet. První výkresy vozidla se objevují 6.11.1949. Počáteční vozidla byla vybavena plamenometem od společnosti Sigma Pumpy np, která vytvořila prototypy podle požadavků VTU (Vojenský technický ústav). Plamenomet měl 50 litrovou nádrž a tlak 50 ATM.
Plamenomet používal některá technická řešení německého plamenometu z roku 1941. Probíhalo také zkoumání plamenometu M4A3 Shermen, ale podle závěrečného hodnocení byl německý plamenomet jednodušší a praktičtější.
Hetzer byl modifikován tak, že byl odstraněn kanón a vzniklá díra byla překryta 50 mm plátem odřezaným ze zadních částí tanků Panther a Jägdpanther, kterých bylo v Milovicích vyřazeno spousta. Korba byla osazena kuželovitou věžičkou a zmiňovaným plamenometem pracujícím na bázi německého Flammenwerfer 41 a kulometem Vz.37. Nádrž na palivo byla na pravé straně a byla překryta dalším pancířem, což se jevilo jako dobrý nápad. Nádrže plamenometu byly umístěny zezadu.
Díky zpožďování a úpravám byl první prototyp dodán ke zkouškám až v roce 1951. První pokusy ale skončily neúspěchem. Důvodem byl nedostačující plamenomet, který byl použitelný jen na 60 metrů a měl velký rozptyl plamene, který dělal vozidlo nebezpečným pro vlastní osádku i pěchotu kolem. Tímto nezdarem skončila služba upravených Hetzerů.
charakteristika
Osádka: 2
Hmotnost: 17 tun
Armor
čelní: 60 mm
Boční: 20 mm
vzadu: 20mm
Střecha: 8 mm
věžička (LT-38) přední: 50 mm
věžička strana: 30 mm
věžička zadní: 25 mm
Věžička střechy: 12 mm
Motor: Praga AE (7,75 litru V6, vzduchem chlazený, 158hp)
Maximální rychlost: 40 km / h
Výzbroj: 1x plamenomet, 1x kulomet
Vzestup LT vz.38 (Panzer 38t)
Po více než roce byl představen nový prototyp a to na s věží LT vz.38 (Panzer 38t). Z tanku byla odmontována věžička, protože byl i tak považován za dost vysoký, místo kanonu byl namontován plamenomet a kulomet ZB byl nahrazen sovětským kulometem z tanku T-34/85. Hetzer s touto věží nebyl stále považován za moc produktivní, neboť po válce nám zůstalo pouze 31 LT vz. 38. Společnost KONŠTRUKTA Praha np měla za úkol vymyslet nový plamenomet a hlavně nové palivo, které by neobsahovalo látky, na které byl zakázán dovoz. Díky nové směsi byl prodloužen dosah plamenometu na 120 metrů.
Další prototyp byl připraven v březnu 1953 a během zkoušek opět neobstál. Projevovaly se závady na tryskách a plnění plamenometu. Od července 1954 do února 1955 proběhly další testy zaměřené na v\lepšený plamenomet. Testy byly opět neuspokojivé a projekt byl tiše zrušen jako zastaralý. Oba typy byly sešrotovány. Bylo třeba vymyslet novou koncepci.